کد مطلب:25712
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:19
چرا پيامبران خدا انسان ها را به دين هاي مختلف دعوت مي كردند؟
با توجه به نارسايي دانش بشري براي دستيابي به همه معلوماتي كه نقش اساسي را در سعادت دنيا و آخرت دارد، مقتضاي حكمت الهي اين است كه آموزههاي وحياني را توسط پيامبر يا پيامبراني به بشر ابلاغ نمايد. اما از آنجا كه: اولاً: عمر هر انساني و از جمله پيامبران محدود است و مقتضاي حكمت آفرينش اين نبوده كه نخستين پيامبر تا پايان جهان زنده بماند و همه انسانها را شخصاً راهنمايي كند.
ثانياً: شرايط و اوضاع و احوال زندگي انسانها در زمانها و مكانهاي مختلف يكسان نيست و اين اختلاف در كيفيت و كميت احكام و قوانين و مقررات اجتماعي مؤثر است و در پارهاي موارد تشريع قوانين جديدي طلبيده ميشود.
ثالثاً: شرايط زماني و مكاني به گونهاي نبوده كه يك پيامبر بتواند پيامهاي خودرا به همه جهانيان ابلاغ نمايد.
رابعاً: تعاليم يك پيامبر در ميان همان مردمي كه آنها را دريافت ميداشتند به مرور زمان و تحت تأثير عوامل مختلفي دستخوش تحريف و تفسيرهاي نادرست قرار ميگرفت و پس از چندي تبديل به يك آيين انحرافي ميشد.
خداوندمتعال در عين يگانگي، پيامبران متعدد را به بشر ارزاني داشت تا نكات چهارگانه فوق رعايت گردد، ازاينرو حكمت تعدد انبياء و اديان روشن ميشود. براي تكميل سخن در اين باب توجه به چند نكته حائز اهميت است: 1- اصول عقايد و مباني اخلاق تمام اديان يكسان بوده ودر پارهاي از كليات احكام فردي و اجتماعي همچون نماز و زكات و انفاق هماهنگي داشتهاند. لذا در نگاه اسلام تعدد در پيامآوران و پارهاي از مضامين فرعي پيام است، اما اساس دين الهي يكي بيش نيست و آن همان اسلام است كه از حضرت آدم تا خاتم استمرار دارد.
2- ايمان به همه پيامبران و فرق نگذاشتن ميان آنها از نظر تصديق نبوت و نيز پذيرفتن همه پيامها و معارفي كه بر آنان نازل شده و عدم تبعيض ميان آنها بر هر انساني لازم بوده و تكذيب هيچ يك از پيامبران و تكذيب هيچ حكمي از احكام آنان روا نيست بلكه تكذيب يك پيامبر به منزله تكذيب همه آنها و انكار يك حكم الهي به مثابه انكار همه احكام خدا است.
3- هرگاه شرايط زندگي بشر به گونهاي باشد كه دعوت پيامبر به همه جهانيان برسد و پيامهاي او براي آيندگان محفوظ و مصون بماند و دگرگوني شرايط اجتماعي، مستلزم تشريفات اساسي جديد و تغيير احكام و قوانين موجود نباشد ارسال پيامبر ديگري ضرورت نخواهد داشت و به اعتقاد ما دين اسلام با ادامه امامت از چنين ويژگي برخوردار بوده و از اين رو دين خاتم و جاودانه است.
در اين باب كتاب: آموزش عقايد، استاد محمد تقي مصباح يزدي، سازمان تبليغات اسلامي، تهران، چاپ ششم، بهار 1370، ج 1 و 2، صص 280- 278 و درس چهارم و سي و پنجم از همين مجلد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.